Rabu, 10 Februari 2016

Imlek dan Satria Baja Hitam


Tadik pagi jam delapan, sebenarnye maok kuliah. Eist sebelom kuliah, ternyate saye mendapati sms dari hape Nokia saye nih, sms dari kawan cewek. Itu be, kawan sekelas saye. Die sebenarnye ingin minta titipkan tugas UAS kuliah kite hari ini. Kebetolan hari ini kite UAS  Seminar Ekonomi Islam, jadi tugasnye hanye ngumpolkan tugas proposal jak.

Sumber Gambar


Tugas saye udah selesai, begitupon dengan die. Die minta ambek kan tugas proposalnye dari romah. Tapi dah lah, dari pade saye nak ke romahnye yang jaoh meredat masok ke dalam gang, lebeh baek bilang jak ke die, untok menunggu di depan masjed yang tadak jaoh dari romahnye.
 
Udah balak dah nih, saye bawak motor. Eh tibe-tibe motor Satria Baja Itam mogok, tak tahulah ape kenaknye. Tapi, kalo menurot perkiraan saye, ini motor karene businye yang udah tadak bagos. Sebenarnye businye bagos, dikarenekan semalem abes saye biarkan keujanan. Hmm jadilah die motor mandi seharian. Motor kalo kenak aek, abes. Dan Satria Baja Itam pon demam, akibat kenak ujan.
Kembali ke cerite semule. Pas nak ke romahnye, eh sialnye, motor mogok, dan terpakse. Sms ke die. Ginek bunyi sms-nye, “Dah lah tak jadi aku. Ade insiden. Sory.” Teros die balas. “kecelakaan gare2 aku ke?”. Entah gimane yak perasaan kawan cewek saye tuh, hihihi.

Ah, malas maok balasnye. Langsung telepon kawan yang laen, bahwe minta ambek di Pal Lima dan sekalian minjam duit untuk servis motor. Apelah boy, susah mang nak carik bengkel motor di Pontianak nih. Disinek rate2 orang yang punye bengkel adalah orang Cine, jadi pas benar gak dengan Imlek. Tutop lah udah. 

Bayangkan saye dorong motor untok carik bengkel tadak ade satupon yang buka di Pal Lima tuh. Badan keringat, kaki sengal, tangan pon juga sengal, otak pon sengal gak. Eh pas nak belok di persimpangan Ampera-Pal Lima, jumpe lah dengan Mus. Orang Kakap, juga kawan sekelas. Dengan dielah saye nitipkan tugas proposal untok diantarkan ke dosen.

Dorong dan dorong.  Dan sampai di dekat kampus IKIP Pontianak. Alhamdulillah ade bengkel Cine yang buka. Sambel nunggu kawan bawak duit, nyantai lok di depan kampus IKIP Pontianak. Udah die datang, barulah saye ke bengkel itu. (Tak mungkinlah tak beduit nak ke bengkel, nak bayar pakai ape).

Ternyata Koh Cinenye, nyuroh kamek beduak makan kue yang disajikan di depan bengkelnye. Otomatislah saye dan kawan tuh makannye. Ade kue bolu dan minuman kaleng, pokoknye kayak kite lebaran dah. Tapi disinek ade kue khasnye, yaitu kue keranjangnye.

Sambel die betolkan motor Satria Baja Itam saye, Koh itu nyuroh ngabeskan kue yang dimejenye tuh. Eh bukan ngabeskan. Suroh makan dikit yak. Tak kan nak saye abeskan, emang untok tamu selanjutnye pake kue ape gek? Setelah selesai dan motor saye pon idop. Saye bayar ongkos ganti busi dan kamek beduak pon ngucapkan Gong Xi Fa Chai, Koh, terimakasih kuenye. Alhamdulillah kenyang. Langsung ke kampus. Brumm. Dan Satria Baja Hitam pun beraksi.
Share: 
Lokasi: Pontianak, Kalbar Indonesia Pontianak, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Terima Kasih Atas Kunjungan Anda